Období Předškolního Věku
ŠKOLNÍ ZRALOST
– pojem zahrnující požadavky,které má dítě splňovat aby bylo schopno úspěšně absolvovat ZŠ
OŠD = odklad školní docházky o které rozhoduje ředitel + doklad z PPP
1) požadavky spojené s TĚLESNOU ZRALOSTI
– věk: po dovršení 6 let (do 31.8.), ideální doba je 6,5 let
– fyzický vývoj- okolo 21 až 25 kg (nesmí být méně 21 kg) při nadváze problematické
začlenění do kolektivu
– délka – posunování středního těžiště
2) požadavky KOGNITIVNI (=poznávající, vnímající, rozumové) ZRALOSTI
– okolo 6 let REALISTICKE CHAPANI SVETA opuštění fantazií a rozvoj LOGICKEHO MYSLENI
– ve převažuje zrakové vnímání u kterého se už zaměřuje na DETAILY (se projevuje v KRESBE)
– rozvoj ŘEČI – umět vyslovit všechny hlásky
– toleruje se rotacismus (r), rotacismus bohemikus (ř)
– více vat z důvodů PATLAVOSTI -OŠD, nebo LOGOPEDIE
– zralost PAMĚTI (věty o 8 slovech, básničky — dítě přesně reprodukovat)
– určitá míra VŠEOBECNÝCH ZNALOSTÍ (např. jméno, adresu, kolik má týden dnů, kolik má pes nohou, v jakém ročním období jsou Vánoce, prezident, název státu, čísla do deseti…)
3.SCHOPNOST EMOČNÍ, SOCIÁLNÍ A MOTIVAČNÍ ZRALOSTI
emoční – umět kontrolovat své city a impulsy — tvoří předpoklad pro kázeň
– dítě by mělo doma mýt silné citové zázemí(nemít druhé dítě, když to první chodí do 1 třídy — dvě role velké citové zvraty)
motivační – dítě je schopno pracovat ve skupině svých vrstevníků
– schopno soustředit se na činnost aspoň 10 minut
– s dítětem se má učit ten kdo má lepší nervy sociální
– dítě přestává být úplně závislé na rodičích – odpoutání -je činné i bez rodičů samostatná práce
– musí se podřít cizí autoritě a učí se novou SOCIALNI HRU ŠKOLAKA + socializace