Základní poznávací procesy v průběhu lidského vývoje
OBDOBÍ BATOLETE
zrak – je spojen s hrubou motorikou
– vnímání a chápání třetího rozměru PROSTORU (vpředu, vzadu…)
– vidí barevně, neumí je pojmenovat
– okolo 3 let přiřazování barev, tvarů
sluch – nutno velmi podněcovat přirozenou mluvou a hlavně hudbou, aby se dítěti vytvořil návyk na správnou melodii řeči
představivost – souvisí se smyslovým vývojem
– je char. PERSONIFIKACI: neživé věci chápe jako živé
PŘEDŠKOLNÍ VĚK
Vnímání – souvisí s rozvojem motoriky
– Čím více podmětů tím více se rozvijí (poznává vše co ho obklopuje)
– dítě by mělo umět ROZEZNAT BARVY, než půjde do školy
– vnímá CELISTVE (určitou věc vnímáme jako celek)
– vybírá si předměty, které se mu líbí
– Převaha ZRAKOVÉHO vnímání
Představování – bývá fantazijní je to obd. Pro vytvoření FANTAZMAT (=vymýšlení situací, příběhů…) NEZÁMĚRNÉ LHANÍ
– u dítěte podporujeme fantazii – součástí poznávacích procesů – krůček k myšlení
ŠKOLNÍ VĚK
vnímání – zrak – se mezi 8 až 10 rokem dokončuje – vnímání vzdálenosti, prostoru, kauzality (má dostatek vědomostí a zkušeností)
– okolo 8 roku DIFERENCOVANE vnímání (individuální na základě zkušeností)
představování- dochází k vytváření FANTAZIJNICH představ
– velký rozvoj fantazie se projevuje hlavně ve hrách
– EIDENTICKE představy (=živé)