Adolescence
inteligence
– je obecná – obecná schopnost řešit problémy a začíná se vyvíjet specifická ‚ která umožňuje orientaci ve speciálních problémech – souvisí s oblastí rozvojem zájmů
– je nutno podněcovat
– se dělí na tu která směřuje k a) humanitním vědám a b) přírodním a technickým vědám -jsou rozděleny v různých poměrech
řeč
– člověk má v tomto období největší výřečnost až ukecanost
– mění se obsah komunikace, je závažnější, hlubší, tvořivější, intimnější
– začátky prodlužování vět a začíná se používat více abstraktních pojmů a poznatků, používání vložených slov, superlativů
sociální vztahy
– dochází k rozvoji všech vztahů, který byly v pubertě
– stále více zesiluje odpoutávání od rodičů a hledání intimního vztahu
– vztahy k vrstevníkům jsou nejméně kritické než k mladším či starším generacím
specifické vývojové problémy dospívajících
1.rozpor mezi fyzickou x sociální, psychickou zralostí
– mladiství je fyzicky plně vyvinut, ale psychicky a sociálně ještě ne – není schopen řešit všechny problémy jako dospělý (citový neklid a bouře, kritičnost, pojetí své vlastní osobnosti)
2.rozpor mezi rolí a statutem
– každý člověk hraje v životě určité role
– statut: je jak nás společnost chápe mou roly, které určuje postavení ve společnosti + soubor práv a povinnosti které k ni patří
3.rozpor mezi hodnotami mladé a starší generace
– má představa o trávení víkendu je jiná, než mé mamky
4.rozpor mezi hodnotami rodiny a vnější společnosti
– doma mě učily, že mám všude zdravit a v krámu mě prodavačka nepozdraví