VNIMÁNÍ OVLIVŇOVÁNO
1. zvyklostmi a zkušenostmi, očekáváním – tendence vnímat to, co očekáváme, lékař si všimne nenápadných objektivních změn signalizujících chorobu, laik to přehlédne, např. Pygmalion efekt – am. psycholog R.Rosenthal při experimentech s krysou instruoval vedoucí, že ½ krys je z inteligentního chovu a druhá z hloupého chovu (ve skutečnosti vybrány náhodně). Závěr: inteligentní krysy podaly lepší výkon. Vnímání vedoucích odpovídalo jejich počátečnímu očekávání.
2. aktuálními stavem, potřebami – např.hladovému připadá vůně jídla velmi silná, podněty uspokojující potřeby, např.po sladkém se zdá méně sladká chuť hořká
3. emoční ladění, popř.citová zkušenost – např.nechci vnímat jevy znamenající ohrožení, nepříjemnost př.čl.popírá chorobné příznaky závažné on.
4. úrovní rozumových schopností – určující pro zpracování informací
5. je závislé na kontextu, kt.determinuje způsob jakým objekt vnímáme např.vnímaný objekt ležící vedle něčeho nápadného je obtížněji rozpoznáván
ZÁKONNITOSTI VNÍMÁNÍ
Gestalt psychologie
– zdůrazňovali význam celku
– celek není pouhým souhrnem částí, ale samostatná komplexní jednotka
– mezi celkem a částí specifický vztah vytvářející tvar tzv. Gestapy
– vznik na počátku 20.st. jako reakce na asocianty