Kategorie učení v psychologii
9. Kategorie učení v psychologii. Podmiňování. Druhy učení. Učení a motivace. Zákony učení. Transfer. Teorie učení. Utváření návyků, vědomostí a dovedností. Psychologické otázky poruch učení.
Výchovou, učením lze rozvíjet všechny druhy schopností na základě určitých biologicky daných předpokladů. Učením se rozvíjí osobnost jedince. Učením dochází ke snižování počtu chyb, rychlejší činnosti, zmenšování únavy z činnosti.
Do procesu lidského učení je zapojeno myšlení a další poznávací procesy, vědomá kontrola učení.
Učení a jeho výsledky závisí na:
* metodě učení, * výsledcích předchozího učení,
* motivaci,
* přítomném stavu jedince, * jeho vlastnostech.
Zároveň souvisí s vnějšími podmínkami, které nás při učení obklopují (obsah učiva, metody učení, postoje k učení v rodině, emoční atmosféra třídy, rodiny apod.).
Podmiňování
= proces vytváření dočasných nervových spojů jde o nejjednodušší formu učení, jehož výsledkem je nové fyziologické nebo psychologické chování probíhá podle principu: jakýkoliv podnět B ( neutrální, nepodmíněný nebo podmíněný), je-li přiměřeně dlouho spojován (předchází, opožďuje se, nebo je předkládán současně) s podnětem A (nepodmíněným, nebo i podmíněným, jde-li o podnět vyššího řádu), vyvolávajícím odpověď (reflex, reakci) R na podnět, se stane podnětem podmíněným (prvního nebo vyššího řádu). Podnět B nyní vyvolává odpověď, která byla původně odpovědí na podnět A. Podmiňování je účinné u subhumánních živočichů.