Koncepce ped. komunikace, aby byla funkční ( Grice)
Koncepce ped. komunikace, aby byla funkční ( Grice):
1.princip kooperace
Konverzační maxima:
2. maxima kvantity
3. maxima kvality
4. maxima relevance
5. maxima způsobu
Funkce pedagogické komunikace- existují různé přístupy
zprostředkovává společnou činnost účastníků, jednotlivé pracovní postupy včetně kodifikovaného pojetí úspěšnosti a neúspěšnosti
zprostředkovává vzájemná působení účastníků v nejširším slova smyslu včetně výměny informací, zkušeností, ale i motivů, postojů, emocí
zprostředkovává osobní i neosobní vztahy
formuje všechny účastníky ped. procesu, zejména pak osobnost žáků
je prostředkem k uskutečňování výchovy a vzdělávání, neboť cíl, učivo, metody atd. nemohou vystupovat v ped. procesu přímo, nýbrž ve slovní či mimoslovní podobě
konstituuje každý výchovně vzdělávací systém, neboť tvoří jednu z jeho složek, zajišťuje jeho fungování, vnáší do něj pohyb, vývoj, dynamiku, udržuje i jeho stabilitu
Podoby pedagogické komunikace
-má nejméně tři roviny ( úrovně ), které se vzájemně ovlivňují a prostupují:
→ dle míry připravenosti a míry očekávání jejího průběhu a výsledků:
1. detailně připravená – promyšlená předem a detailně připravený obsah a průběh komunikace, v reálné podobě tak jak U naplánoval
2. připravená rámcově – na základě zkušenosti s opakujícími se ped. situacemi, je schopen předvídat vývoj komunikace
3. nepřipravená komunikace – v jedinečných a neopakovatelných ped. situacích, učitel je může předvídat stěží, ale musí je řešit. často emocionálně vypjaté a konfliktní situace, kdy musí pohotově a ped. správně reagovat
-dovednost komunikovat je někomu dána, někomu nikoliv – má základnu, kterou lze systematicky nacvičovat a rozvíjet