HUMANISMUS A RENESANCE
HUMANISMUS A RENESANCE
– 14-16 stol
– návrat, znovuzrození antiky, rozvoj tělesné krásy, neorientuje se na posmrtný život
– rozvoj věd, objev krevního oběhu, kompas, zámořské plavby
– literatura, jazyky, přírodní vědy
– Renesanční myslitelé kromě latinské a řecké gramatiky a literatury zařazovali většinou do vzdělání i přírodní vědy, matematiku, hudbu. Kritizovali memorování a požadovali používání pozorování, pokusů, názorné vyučování.Požadovali všestrannou výchovu a vzdělání.
Itálie
VITTORINO DA FELTRE
– otec celého lidstva
– vytváří školu v přírodě
– chce estetizovat osobnost
– jazyky, hudba, tělocvik, plavání, žádné tělesné tresty
THOMAS CAMAPANELLA
– utopický socialismus
– mnich
– byl pronásledován církví
– většinu života strávil ve vězení, odtud spis : Sluneční stát
– vzdělání chlapci i dívky, učí se z obrázků na zdech
Nizozemí
DESIDERIUS ERASMUS ROTTERDAMSKÝ
– dílo: Chvála bláznovství ( proti scholastice)
– vyučování zábavné, zajímavé, snadné
– proti tělesným trestům