Reformní pokusy v české pedagogice
Reformní pokusy v české pedagogice
Anna Sűssová (1858-1941), pokusná mateřská škola
František Bakule (1877-1957), práce s postiženými dětmi zaměřená na
Esteticko výchovnou činnost, Bakulovi zpěváčci.
Josef Úlehla (1852-1933), propagátor volné svobodné výchovy, výuka bez rozvrhu, bez
učebního plánu, základem je osobní zkušenost žáka, pozorování,
experiment.
Josef Bartoň (1865-1945). Usiluje ve škole o tzv. Domov lásky a radosti. Důraz na
mravní výchovu.
Ladislav Švarc (1883-1974), Ferdinand Krch (1883-1973), Ladislav Havránek (1884-
1961), působí v Domě dětství v Horním Krnsku u Mladé Boleslavi.
Umělecky orientovaná internátní škola
Čeněk Janout (1885-1965), František Náprstek (1877-1955), Jan Hostáň (1898-1982)
Volná škola práce na Kladně, koedukovaná, pracovně zaměřená škola
s prvky tolstojovské volné školy.
Eduard Štorch (1878-1956) – učitel dějepisu, nadchl se myšlenkou EUBIOTIKY – zdravý způsob života – chtěl vybudovat školu na těchto zásadách – přírodní škola, na sluníčku, koupat se, cvičit, aby děti pochopily dějiny, tak si to musí prožít
Frank Mužík
– škola v Praze
– děti si samy psaly čítanky, chodily uklízet
– po vzoru amerického školství zkoušeli např.Daltonkský plán
– vytváří se 3typy škol:a)
b)
c)
– budovy světlé, vzdušné, byl zajištěn lékař
– nejlépe financována škola ve Zlíně (Baťa) – chtěl tvrdou práci a kázeň
– po r.1989 máme prvky Daltonské, Waldorfské Montesoriovské školy