Pedagogicky vyzkum
Pedagogicky vyzkum
-zalezi na mire obecnosti(zakladni-resi klicove problemy, aplikovany-konkretni problemy z praxe)
-vztah ke skutecnosti(teoreticky-abstrakce, nepracuje s konkretnimi daty, empiricky-pojeni spraxi)
1. Druhy výzkumu – rozlišovací kritéria
* míra obecnosti
* vztah ke skutečnosti
* paradigma
* způsob využití
* komplexnost objasňování
* účelovost
* prostředí
* přístupy, metody
* délka trvání
* míra postižení předmětu
* přístup, postup
Míra obecnosti
* základní — badatelský, cílem je obohatit vědění, řeší klíčové problémy
* aplikovaný — cílem je využití výsledků v praxi, řeší konkrétní problémy praxe
Vztah ke skutečnosti
* teoretický — využívá abstrakce, analýzy, syntézy, modelů atd., nepracuje s konkrétními daty
* empirický/praktický — spojení s praxí, realitou, exaktní metody, konkrétní poznatky
Paradigma
* kvantitativní — exaktní metody, ověřování hypotéz, statistické nástroje
* kvalitativní -popis, prožitek, postižení jedinečnosti, ..
Způsob využití
* akční – reaguje na určitou potřebu, na dílčí problém praxe; směřuje přímo do praxe; řeší je učitelé, ředitelé; na škole, v kraji
* strategicko-koncepční — podklady pro rozhodování a dlouhodobé plánování, teoretický + opřen o empirický výzkum, směřován obecněji a s širším časovým horizontem