Funkce kázně
Funkce kázně:
– didaktická – pomáhá v procesu učení
– výchovná – pomáhá v procesu sebevýchovy
– sociální – umožňuje a zvyšuje úspěchy společné práce a zabezpečuje postavení
Prostředkem ke školní ukázněnosti je školní řád, který má být stručný, výstižný, splnitelný a kontrolovatelný.
– žákům musí být vysvětlen obsah jednotlivých pravidel školního řádu a proč mají tato pravidla dodržovat
Při výchově k ukázněnosti mohou být využity všechny metody sociální a mravní výhovy.
– osvědčují se metody pochvaly, odměny a povzbuzení
Nejlepší metodou jak nalézt problém a jeho řešení je ROZMLUVA, která má několik kroků:
-najít skutečný problém (žákovi naslouchat, neuspěchat rady nebo soudy, klást klíčové otázky)
-dohodnout se na řešení (zeptat se žáka, jak bude problém řešit či navrhnout řešení)
-stanovit cíle
-provést hodnocení (zajímat se, zda se řešení problému uskutečnilo)
Partnerský dialog podporuje v žácích tendenci řešit své problémy samostatně, žáci na něj reagují výborně.
PŘESTUPKY PROTI DANÉMU ŘÁDU závidí na mnoha okolnostech:
– vliv organizace a úroveň obsahu vyučování
– vztah k učiteli a spolužákům
– psychický stav
– atmosféra v rodině apod.
KONCEPCÍ SEBEVÝCHOVY JE:
– sebevzdělávání
– sebevýchova v užším slova smyslu (rozvoj postojů jedince ke skutečnosti, zájmům)
– cílová orientace
– obsahová stránka
Sebevýchova je podmíněna několika předpoklady: motivace, potřeby a zájmy.
Schopnost AUTODIAGNÓZY – schopnost zhodnotit vlastní stupeň rozvoje, posoudit klady a zápory a rozhodovat se pro další změny svého vědomí, chování a přesvědčení. Závisí na schopnosti koncipovat svůj další rozvoj.
HETEROEDUKACE – interakce mezi pedagogem a žákem
AUTOEDUKACE – sebevýchova