JOHANN HEINRICH PESTALOZZI
5.období
– najdou Emilovi slečnu z venkova
– žena a muž jsou rozdílní svým učením
– žena má být mírná a poslušná, nikdy nepřestane být podřízena muži( v mládí otci, později svému muži)
Emil nemá rodiče jen vychovatele, bydlí na venkově, zdůrazňuje že práce je povinnost každého člověka
JOHANN HEINRICH PESTALOZZI
– Švýcar, píše německy, otec mu umřel, stará se o něj matka, chůva a dědeček na venkově = zaměřil se na způsob života chudých vesničanů
– 1771 koupil statek Neuhof
– 1174 zde vybudoval ústav pro studenty, bydlel tam s rodinou, chtěl, aby si sirotci na sebe vydělávali vlastní prací, po 6letech došly peníze a ústav se zrušil
– snaží se spojovat práci s výukou
– dílo : Večer poustevníkův ( shrnuje zkušenosti z pedagogické činnosti)
– 1781 Lienhard a Gertruda- pedagogický román, ukazuje výchovu v rodině, zločin je společenská nemoc, za tento román dostává titul čestný občan Francouzské republiky
– 1798 ve městě Stans – revoluce z Francie došla až do Švýcarska, Stans vyhořelo
– škola v Burgdorfu, děti rozdělil podle nadání a zájmů, učili se z materiálů a ne z učebnic, byl tam internát po hochy, učil i učitele
– dílo: Jak Gertruda učí své děti, Kniha matek, Abeceda názornosti
– 1805-1825 přesídlil do Yverdonu – na zámku buduje ústav (zahraniční učitele tam jezdili na stáže, velký ohlas), bohatí hoši se zde připravovali na univerzitu
– nechává této práce a vrací se do Neuhofu a píše autobiografický román Labutí píseň
– vysoce cení úlohu matky a přeceňuje význam učebnic (dejte matkám dobré učebnice a ony budou učit děti doma)
– zdůrazňuje mravní výchovu, formální cíle (jak prostřednictvím učiva rozvíjet osobnost žáka), systematičnost
– je tvůrcem pojmu „Národní škola“, po Komenským je největším didaktikem
– 3základní prvky vyučování :tvar, číslo, slovo
– přijal Rousseauovu teorii přirozené výchovy, propracoval systém elementárního vyučování.
– Jeho metody a zásady: názornost, samostatnost, tvořivost, aktivita, učení v souladu s přírodou