Testy dělené podle charakteristiky testového výkonu
Testy dělené podle charakteristiky testového výkonu
n Testy rychlosti
n Testy úrovně
Testy rychlosti
l zjišťuje se rychlost s jakou je žák s to řešit úlohy
l pevně stanovený časový limit
l velmi snadné úlohy
l př. rychlost čtení, psaní na stroji
Testy úrovně
n žádné časové omezení
l maximálně jen takové, že omezíme jen ty nejpomalejší, kt. prodloužením času už nedosahují
lepších výsledků
n výkon je dán úrovní vědomostí úlohy řazeny podle obtížnosti
n kombinace — za „ušetřenou minutu“ bod navíc + 80% správně
Testy podle dokonalosti přípravy
n standardizované
n nestandardizované
n kvazistandardizované
Standardizované testy
n připravovány profesionálně, specializované instituce,
n přesně popsané z hlediska zadání a interpretace,
n výkonová norma jasně žáka zařazuje a říká, jaký výsledek testu je normální
n testovací část, administrativní(cíl,pro jaké žáky),standardizace testu, zadání, podmínky,instrukce,
n hodnocení testu — skór úloh, celkové hodnocení na základě statistických parametrů, převod hodnocení na klasifikační stupnici
n testová příručka/manuál, standard /testová norma pro hodnocení
n vlastnosti: validita, reliabilita, citlivost, objektivita, ekonomická náročnost (viz téma dotazník)
Testy nestandardizované
n učitelské, neformální,
n neproběhlo ověřování na větším vzorku žáků
n není k dispozici testová příručka
n není objektivně stanovený testový standard/norma
n při konstrukci je třeba držet se určitých zásad