Hodnoty koeficientu citlivosti
Hodnoty koeficientu citlivosti
n pokud je kolem 0
l nerozlišuje dobře
l žáci s lepšími vědomostmi a horšími vědomostmi jsou stejně úspěšní
n záporné hodnoty koeficientu
l úloha zvýhodňuje žáky, kteří mají v testu celkově horší výsledky
n nízké hodnoty či záporné
l u úloh, které jsou příliš komplikovaně formulované
l lepší žáci hledají složitý způsob řešení a dopouští se chyb, slabí hádají
l nebo např. u velmi obtížných úloh s výběrovými odpověďmi
l nebo u úloh, kde se zkouší formálně zvládnuté učivo
n přijatelné hodnoty jsou většinou vyšší než +0,2
Zjišťování citlivost testové úlohy u nestandardizovaných testů
n u nestandardizovaných testů není třeba koeficienty vypočítávat
l stačí si všimnout, jak v jednotlivých úlohách odpovídali „horší“ a „lepší“ žáci
l jestliže lepších výsledků dosahovali horší žáci, znamená to, že s úlohou není něco v pořádku a má malou nebo i zápornou citlivost
Validita didaktického testu
n zda test zkouší skutečně to, co má být zkoušeno
n shoda obsahu testu s cílem vyučování (obsahová validita)
n obsah úloh testu by měl být reprezentativním vzorkem zkoušeného učiva
n predikční validita
n např. testů studijních předpokladů
n posouzení validity prostřednictvím srovnání výsledků jiného testu
Reliabilita didaktického testu
n spolehlivost testu
l za týchž podmínek má poskytovat týž výsledky
n přesnost testu
l nedochází k velkým chybám v měření
n míra reliability se vyjadřuje koeficientem reliability ,
l požaduje se alespoň 0,8
n je závislá na kvalitě testových úloh a jejich počtu
l čím více testových úloh, tím větší reliabilita
n u testů s malým počtem úloh dosahuje max. 0,60