Reliabilita didaktického testu
Reliabilita didaktického testu
n čím nižší reliabilita, tím skeptičtěji je třeba spolehlivost výsledků posuzovat
n aby byl test dostatečně validní, musí mít vysokou reliabilitu (naopak ta záruka není)
l test může spolehlivě a přesně měřit určité vědomosti, i když měří něco jiného než má
n více viz Chráska 1998
Klasifikace výsledků testu
n Problém převodu bodového hodnocení na klasifikační stupnici:
l intuitivní přístup ke klasifikaci
l klasifikace na základě procenta správných odpovědí
l na základě normálního rozdělení
Intuitivní přístup ke klasifikaci
n u učitelů s velkou ped. a odbornou zkušeností hodnocení odpovídá
n přiřazení klasifikačních stupňů na základě posouzení odborníky:
l test necháme posoudit co nejvíce odborníkům-učitelům,
l požádáme je o návrh klasifikační stupnice,
l z posudků určíme průměr,
l čímž eliminujeme extrémní názory
Klasifikace na základě procenta správných odpovědí
n př. v matematice
n 4 rozsáhlejší úlohy správně = 1
n 3 úlohy = 2, ….
n problém: nepřihlíží k rozdílné obtížnosti úloh
n vyhovuje u testů, které neobsahují extrémně snadné či složité úlohy
n používá se u testů ověřujících zvládnutí základního učiva (kriteriálních)
n dichotomické hodnocení Vyhověl-Nevyhověl,
n musí splnit 80-90% úloh
Klasifikace na základě normálního rozdělení
n vychází se z předpokladu, že rozložení výsledků odpovídá Gausově křivce
n nejvíce výkonů je vždy průměrných
l nejvíce žáků klasifikujeme stupněm 3
Klasifikace na základě normálního rozdělení
n existují také tzv. percentilové škály, C- škály, T-škály aj. pro vyjádření výkonu pomocí
klasifikačních stupňů
Diagnostický rozbor výsledků žáků
n všímat si chyb, hledat jejich příčiny
n výsledky třídy si zobrazit v histogramu četností (sloupkový diagram)
l dozvím se rozložení výsledků
n kolik žáků má 3, 2 atd.