Ověření kvality vytvořeného didaktického testu
Ověření kvality vytvořeného didaktického testu
n Vlastnosti dobré testové úlohy:
n Obtížnost
n Citlivost
n Vlastnosti dobrého didaktického testu jako celku:
n Validita
n reliabilita
Obtížnost testové úlohy
n posoudíme podle toho, kolik žáků dokáže položku správně vyřešit
n hodnota obtížnosti Q udává procento žáků ve vzorku, kteří danou úlohu odpověděli nesprávně nebo
ji vynechali
Q = 100 (n[n]/n)
Q……… hodnota obtížnosti
n[n] …… počet žáků, kteří odpověděli nesprávně nebo vůbec
n ……. celkový počet testovaných žáků
Obtížnost testové úlohy
n index obtížnosti P je procento žáků ve skupině, kteří danou úlohu zodpověděli správně
P = 100 (n[s]/n)
P …index obtížnosti
n[s] .. počet žáků, kteří odpověděli správně
n … celkový počet žáků
Obtížnost testové úlohy
n Q > 80
l velmi obtížné úlohy (nemělo by jich být v testu mnoho, pokud se blíží hodnotě 100, jsou nevhodné,měli bychom je vyloučit)
n Q< 20
l velmi snadné (extrémně snadné úlohy, blížící se 0, je vhodné dát z psychologických důvodů jako úvodní úlohu testu — přispěje k uklidnění žáků)
n nejvhodnější jsou úlohy s hodnotou obtížnosti kolem Q = 50
l platí pro rozlišující testy
Citlivost testové úlohy
n rozlišovací hodnota, rozlišovací schopnost úloh
n vysokou citlivost má úloha
l kterou řeší s úspěchem žáci, kteří mají celkově lepší vědomosti,
l zatímco žáci s celkově horšími vědomostmi dosahují špatných výsledků
Citlivost testové úlohy
Zjišťuje se pomocí koeficientu citlivosti
n je jich vícero
n nabývá hodnoty od 1 do –1
n čím vyšší hodnotu má, tím lépe úloha rozlišuje mezi žáky s lepšími vědomostmi a horšími