Reliabilita didaktického testu
Reliabilita didaktického testu
n  čím nižší reliabilita, tím skeptičtěji je třeba spolehlivost výsledků posuzovat
n  aby byl test dostatečně validní, musí mít vysokou reliabilitu (naopak ta záruka není)
l  test může spolehlivě a přesně měřit určité vědomosti, i když měří něco jiného než má
n    více viz Chráska 1998
Klasifikace výsledků testu
n    Problém převodu bodového hodnocení na klasifikační stupnici:
l  intuitivní přístup ke klasifikaci
l  klasifikace na základě procenta správných odpovědí
l  na základě normálního rozdělení
Intuitivní přístup ke klasifikaci
n    u učitelů s velkou ped. a odbornou zkušeností hodnocení odpovídá
n    přiřazení klasifikačních stupňů na základě posouzení odborníky:
l    test necháme posoudit co nejvíce odborníkům-učitelům,
l    požádáme je o návrh klasifikační stupnice,
l    z posudků určíme průměr,
l    čímž eliminujeme extrémní názory
Klasifikace na základě procenta správných odpovědí
n    př. v matematice
n   4 rozsáhlejší úlohy správně = 1
n   3 úlohy = 2, ….
n    problém: nepřihlíží k rozdílné obtížnosti úloh
n   vyhovuje u testů, které neobsahují extrémně snadné či složité úlohy
n  používá se u testů ověřujících zvládnutí základního učiva (kriteriálních)
n   dichotomické hodnocení Vyhověl-Nevyhověl,
n   musí splnit 80-90% úloh
Klasifikace na základě normálního rozdělení
n  vychází se z předpokladu, že rozložení výsledků odpovídá Gausově křivce
n  nejvíce výkonů je vždy průměrných
l nejvíce žáků klasifikujeme stupněm 3
Klasifikace na základě normálního rozdělení
n    existují také tzv. percentilové škály, C- škály, T-škály aj. pro vyjádření výkonu pomocí
klasifikačních stupňů
Diagnostický rozbor výsledků žáků
n    všímat si chyb, hledat jejich příčiny
n    výsledky třídy si zobrazit v histogramu četností (sloupkový diagram)
l   dozvím se rozložení výsledků
n  kolik žáků má 3, 2 atd.





