Tělesná a zdravotní výchova
15. Tělesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravotní sty. Projekt Zdravá škola.
Tělesná výchova
Cílem je pohybově a tělesně kultivovaný člověk, který chápe pohybovou činnost jako nezbytnou součást svého života, zařazuje do svého denního režimu individuálně vhodnou a přiměřenou pohybovou aktivitu podporující zdraví a má dostatečně teoretické vědomosti o pohybovém zatěžování a jeho učnicích na organismus.
Správně chápaná tělesná výchova a pohybová aktivita
– směřuje vždy ke zdraví člověka
– je součástí životního stylu člověka
– je spojena s kladným prožitkem
Další formy tělesné výchovy a pohybových aktivit:
Pohybová činnost před výukou
Pohybová činnost během výuky – tělovýchovné chvilky
Pohybová činnost o přestávkách
Dále se mohou obohacovat:
Pohybové činnosti ve školní družině
Cvičení v přírodě
Školy v přírodě
Školy v přírodě, školní výlety, specializované kurzy
Další pohybové aktivity: nepovinné předměty s pohybovým programem, kroužky zaměřené na pohybovou aktivitu (např. turistický), zdravotní tělesná výchova
Definice primárních a dílčích cílů tělesné výchovy
Cílem školní tělesné výchovy je vytvořit kladný vztah žáků k péči o své zdraví a k celoživotní pohybové aktivitě. Tento cíl se promítá do dílčích cílů, které lze vymezit následovně:
1. Cíle psychomotorické: Žáci
– prokazují pohybovou způsobilost v řadě pohybových činností prováděných jednotlivě i ve skupinách,
– tvořivě začleňují nové pohybové dovednosti do již osvojených pohybových celků,
dbají o odpovídající úroveň svého zdraví slučitelnou s jejich individuálními předpoklady, dovedou samostatně využívat kompenzační cvičení.
2. Cíle kognitivní: Žáci
– dovedou vytvářet osobní programy denního režimu založené na principech zdravého způsobu života a na účinných metodách regenerace,
– chápou obsah pojmu zdravotně orientovaná zdatnost i zdravotní přínos pravidelné pohybové činnosti,
– využívají osvojených pohybových dovedností pro bezpečnou a efektivní pohybovou činnost,
prokazují dobrou orientaci a přiměřenou odbornost v několika zvolených formách pohybové činnosti sportovního charakteru.
3. Cíle afektivní: Žáci
– projevují během pohybové činnosti prožitek, pozitivní sebevědomí a tvořivost,
– chápou individuální rozdíly mezi jednotlivci,a
– oceňují přínos vztahů, které mohou být utvářeny a prohlubovány prostřednictvím pohybových činností,
– projevují ducha osobní nezávislosti, odpovědnosti, čestnosti a pozitivní soutěživosti.
Zdraví chápeme jako optimální stav tělesné, duševní a sociální pohody. Prvním předpokladem zdraví i výchovy ke zdraví je uvědomit si, jak sami žijeme, jak vychováváme své děti a jak se snažíme o prevenci nebo nápravu negativních vlivů způsobujících zdravotní oslabení. Druhým předpokladem je vytvořit si správné životní návyky a důsledně dodržovat preventivní nebo nápravná opatření.