Paradigma = způsob uvažování o problému
Paradigma = způsob uvažování o problému
– alternativní přístupy – stát - rodina - dítě - oběhový systém apod.; úrovně se vzájemně ovlivňují (nejvyšší státní instituce = Nejvyšší správní soud)
– některé systémové přístupy:
1. navazující na psychoanalytickou tradici (Freud,…)
– jsme svoji rodičovskou rovinou formováni určitým způsobem, který se ukazuje při formování naší rodiny jako nevýhodný, neúčelný, škodlivý. Ze své rodičovské rodiny si přenáším určité postoje, nevyřešené konflikty; př. matka chtěla být učitelkou, ale nepovedlo se jí to, chce, aby se učitelkou stala dcera
– příklady:
o hyperprotektivní matka = moc pečující, moc se starající
– příčiny: matka byla vychovávána, že se v dospělosti postará o své rodiče - vdá se daleko, nemůže se starat - má pocity viny – ty kompenzuje přílišnou, hyperprotektivní péčí o děti = ta se navenek projevuje v dospělosti – zvýrazněna emancipační reakce u dospívajících (útěky z domu apod.)
– náprava: zbavit dítě pocitu viny
o mohou se projevovat negativní stránky sourozenecké konstelace (u rodičů) – hyperprotektivní matkou se stává starší sestra bratra
o pocity viny u žáka – když má pocity viny chce být potrestán (př. matka šla do školy, když si ji zavolala učitelka, kvůli jejímu zlobivému synovi. Po cestě do školy ji srazilo auto a ona zemřela. Chlapec pak dělal ve škole všelijaké problémy a komplikace, často za trest „po škole“ = pocit viny za smrt matky)
2. racionální přístup
– příčina poruchy spočívá v tom, že jedinec nebo dyáda nebo skupina se chová nefunkčně, protože nemá dostatek informací o tom jak se má chovat, o situaci, ve které se nachází
– náprava spočívá v poskytnutí informací
– výhody: časově nenáročný, neklade vysoké nároky na osobnost (učitele, terapeuta)
– nevýhody: je účinný jenom v některých případech
– příklad: žák, kouří za školou - řekneme mu, že za školou nemá kouřit a on už ví a nikdy si nezapálí