Globální podniková kultura
Globální podniková kultura
Princip: rozšíření prvků podnikové kultury mateřské firmy do všech dceřinných společností v různých zemích a regionech. Zahraniční filiálky nejsou chápány jako nositelé vlastní podnikové kultury formované kulturními vzorci národního prostředí, nýbrž jako integrální součást jedné a společné kultury vzniklé v původním prostředí mateřské firmy (národní i podnikové).
Předpoklady:
• silná podniková kultura mateřské firmy
• rozdíly v možnostech prosazení jednotné podnikové kultury závisí také na tom, zda mezinárodní společnost buduje novou firmu v zahraničí od samého začátku, nebo zda přebírá již existující firmu.
Výhody:
• jediná a jednotná podniková kultura vytváří velmi funkční (rychlou a spolehlivou) komunikační síť
• standardizuje podnikové normy jednání a hodnototvé systémy -> jednání spolupracovníků je relativně shodné a stálé
• jednotné symboly vytvářejí znaky pro shodnou mezinárodní identifikaci základních priorit a cílů firmy
• urychluje a sjednocuje průběh vnitropodnikových dějů, snižuje náklady na vzájemnou koordinaci
Geocentrická podniková kultura
Obsahem jsou hodnotové systémy, které jsou společné pro všechny nebo alespoň pro většinu jejích členů. Všechny organizační útvary v kterémkoliv teritoriu jsou nositeli jediné a jednotné podnikové kultury, která vzniká jako původní produkt mezinárodního kulturního společenství všech spolupracovníků firmy. Npař. Nestlé, Shell.
Klade vysoké požadavky na mobilitu pracovníků, je nutno je speciálně proškolit. -> nákladné
Z hlediska personálního managementu jde o poměrně náročnou strategii. Přesto se v poslední době volí stále častěji.