DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ – hlavní důvody dalšího vzdělávání
DOSPĚLÝ V ANDRAGOGICE A PVČ – hlavní důvody dalšího vzdělávání
Hlavní důvody dalšího vzdělávání:
– rozvíjet vlastní schopnosti
– získání nových poznatků
– udržení pracovního místa
– přání zaměstnavatele
Motivy:
– touha po sociálním uznání a prestiži
– získání uznání známých a příbuzných
– zvídavost
– radost z poznání
– většinou působí celý komplex motivů
– učením ve škole mnohé potenciální účastníky vzdělávání dospělých odrazují
– učení dospělých neprobíhá za uspokojením poznávacích zájmů, ale v důsledku řešit nějakou konkrétní problémovou situaci
TYPOLOGIE MOTIVŮ:
SOCIÁLNÍ KONTAKT – navázat nebo rozvinout kontakty, hledají akceptaci druhých, potřeba skupinových aktivit
SOCIÁLNÍ POTŘEBY – získání prostoru nezatěžovaného každodenními tlaky a frustracemi
PROFESNÍ DŮVODY – zajištění a rozvoj vlastní pozice
PARTICIPACE – na politickém, hlavně komunálním životě
VNĚJŠÍ OČEKÁVÁNÍ – účastník následuje doporučení zaměstnavatele, přátel, soc. pracovníků, poradenských služeb
KOGNITIVNÍ ZÁJMY – vychází z vlastní hodnoty znalostí a jejich získávání
– motivy jednotlivých skupin se liší
– dají se zjisti motivační rozdíly podle věku, podle socioekonomického statusu, dosaženého vzdělání, podle pohlaví a životních okolností
– mladší – spíše pragmatická motivace s propojením profese
– starší – motivace spojená s trávením VČ
– s vyšším věkem a sociálním statusem dochází k orientaci na uspokojování vyšších potřeb podle Maslowovy hierarchie potřeb
– poněvadž se hlavním motivem stává výkon profese, odpadá DOBROVOLNOST