Postavení v edukačním systému
4.4 Postavení v edukačním systému
Jc dalším kritériem klasifikace účastníků. Vztahuje se k osobám řídícím. Vlast¬ni lektorská (učitelská) způsobilost pro popisovanou andragogicko-didaktickou oblast není legislativně vymezena. Dospělé mohou vzdělávat všichni, kdož jsou k tomu přijati. Nicméně lze rámcově vymezit čtyři výchozí kategorie pro popis lunkce řídících osob:
I) Zřetelně je ohraničena profesní skupina aprobovaných učitelů, připravená pro potřeby školství. Aprobovaný učitel však může působit jako zájemce v různých oborech (tématech). Praktické požadavky edukace dospělých ovšem vedou k příležitostnému (individualizovanému) rozšiřování a četným apli¬kacím dané oborové či odborné průpravy. Školsky aprobovaní učitelé často působí v základních, relativně stabilních tématech. )alší živou skupinou je rozsáhlá skupina profesních specialistů bez andra¬gogické průpravy, avšak se střední, vysokoškolskou i akademickou úrovní : různých oborů. Tato skupina se tvoří na základě požadavků praxe. Najde-ne zde mistry oborů a témat právě tak jako nesmělé začátečníky. Není divu, : tato skladba nezaručuje vyváženou kvalitu edukačního působení. Veprofesní specialisté bez andragogické průpravy i bez formální oborové způsobilosti pak tvoří další skupinu. Uplatňují se všude tam, kde dominují |snahy po zkvalitnění a rozšiřování aktivit volného času. Jsou to praktici nad-íení pro věc i lidé s vypracovanou celoživotní zkušeností. [ Příležitostní lektoři, obvykle vzešlí z nejrůznějších profesionálních i nepro-fcsionálních aktivit, zhusta bez jakékoliv andragogické průpravy doplňují v poslední, čtvrté skupině přehlídku osob činných v edukaci dospělých jako osoby řídící ve funkci lektorů či učitelů.