Motivace studia
4.2 Motivace studia
je další potřebné kritérium, zpřesňující charakteristiku celé skupiny řízených osob. Hlavním ukazatelem je v tomto případě dosažení potřebné (požadované) způsobilosti. Andragogické aplikace jsou často zaměřeny k dosažení způsobi¬losti profesní. Ta je vyjádřena pracovními předpoklady k zastávání příslušné profesní funkce, resp. k výkonu určených aktivit, k převzetí zodpovědnosti za činnosti jiných osob či správu majetku apod. Tak se účastník připravuje k pro¬fesi specialisty v oboru, k postavení samostatného podnikatele, prochází rekva¬lifikací, doplňuje si odbornost znalostí cizích jazyků, ovládáním výpočetní tech¬niky, řízením motorového vozidla atd.
Jinou, rovněž početnou skupinou, jsou účastníci, kteří se připravují k dosaže¬ní studijní způsobilosti. Vzdělávají se v odborných předmětech, aby zdárně ab¬solvovali vstup do žádaného oboru, doplňují si znalosti učiva příslušného stup¬ně škol, znalosti jazyků, opakují obtížné partie aj.
Specializovaná skupina účastníků edukace je motivována požadavkem plnit úkoly člena zastupitelského sboru nebo funkcionáře občanského sdružení. Pří¬prava kpřevzetí občanské funkce vyžaduje příslušnou edukaci, týkající se pro¬blematiky budoucích aktivit účastníka. Účast mívá podmínku předchozího sou¬hlasu rozhodujících míst.
Zájem o volný čas a jeho využití reprezentuje rozsáhlá skupina účastníků. Dospívající i dospělí se učí hře na hudební nástroje, získávají sportovní doved¬nosti, zajímají se o kulturní dění, přírodu i o cizí země. Ani řemeslné dovednos¬ti nejsou výjimkou v oblasti zájmů. Je zřejmé, že edukace k využití volného času vyžaduje širokou a diferencovanou instrukční (edukační) základnu.