VÝZNAM A MOŽNOSTI PARTICIPACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VČ – HL.OBL. PARTICIPACE
VÝZNAM A MOŽNOSTI PARTICIPACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VČ
HLAVNÍ OBLASTI PARTICIPACE
– podílejí se školy, občanská sdružení dětí, mládeže i dospělých, zařízení volného času, média
OBEC, STÁT – viz. výše
ŠKOLA
– nejširší, přirozenou základnou pro vznik a činnost samosprávních aktivit a jejich struktur
– účast mladých lidí začíná /po rodině/ ve školní třídě a ve škole
formy žákovské samosprávy:
– mluvčí třídy,
– žákovská rada,
– školní směn nebo parlament
– umožňuje vyjadřovat se, účastnit se jednání, rozhodovat, podílet se na realizaci rozhodnutí
– přebírat odpovědnost
SDRUŽENÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE
– zájmové i veřejně prospěšné aktivity místního i širšího dosahu
– jsou nezastupitelnou školou demokratického a samosprávného jednání
– 1999 – projekt – Participace mládeže v krajích
– pozornost věnována i přípravě zákona o mládeži
– střešní organizace –
– Česká rada dětí a mládeže – Archa –časopis
– Kruh sdružení dětí a mládeže
– organizují – besedy s odborníky, exkurze, aktivity na ochranu prostředí
– možnosti účelného využívání volného času
– kampaň – Obec přátelská k dětem – ekologie, dopravní bezpečnost
– dospělý – Česká sekce obránců dětských práv /DCI/, Aliance nestátních organizací /ANO/
– usilují o to, aby po vzoru Úmluvy o právech dítěte vznikaly podmínky por spoluúčast dětí a mladých lidí
– iniciují spolupráci s dalšími nestátními organizacemi
– 2001 – celostátní setkání konané u příležitost BAMBIRIÁDY – zabývaly se připravovaným zákonem o mládeži a vneslo mnoho podnětů