VÝZNAM A MOŽNOSTI PARTICIPACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VČ – samosprávy dětí mládeže
VÝZNAM A MOŽNOSTI PARTICIPACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE VČ
DOBROVOLNÁ ÚČAST – klíčová sféra participace
– podíl na činnostech vrstevnických kolektivů
– v útvarech jejich zájmové činnosti /kroužky, umělecké soubory, sportovní družstva…/
– činnost sdružení a zařízení
– možnosti v aktivitách, iniciativách a hnutích ve prospěch druhých lidí nebo přírody
– 1. polovina 20. století – rychlý rozvoj aktivit a struktur, obsahu, metod i sociálních vztahů
– utvářely se v různých sociálních prostředích – škola, spontánní skupiny…
– výsledkem však bylo postupné docenění (společenské i výchovné) dobrovolného sdružování a celého volného času
– participace zůstává aktuálním a dlouhodobým úkolem
SAMOSPRÁVY DĚTÍ A MLÁDEŽE – tradiční –
žákovské samosprávy na školách
– usilovaly o spojování výchovy s nejbližším sociálním zázemím
– v 90. letech – nastartoval se vývoj směrem k participaci
– vytváření
rady, sněmy, parlamenty dětí a mládeže
– trpí řadou dětských nemocí – neinspirují soustavnější činnosti, kontrolu plnění vlastních úkolů, hodnocení výsledků dosahovaných mezi dvěma zasedáními, málo se uplatňují informace o činnosti v médiích