Edukační působení
8.3.3 Edukační působení
Edukační působení je soubor činností, podmíněných oběma komplexy před¬chozími. Je jejich vyvrcholením. Toto působení není kvalitativně jednolitým celkem. Má své odlišné didaktické roviny, z nichž jedna (popularizace poznat¬ků) neužívá celou sestavu didaktických fází. Má své hranice se šířením infor¬mací, kde edukační proces již končí a má i hranice s pracovním procesem, je¬hož se dotýká např. výcvikem. Edukační působení na dospělé se nevyhýbá ani tradiční školské výuce, pokud zastupuje tento systém. Jinými slovy — osvojová¬ní poznatků je nerovnoměrné, neboť je často ponecháno dobrému zdání účast¬níka. Edukační působení není však ani jednolitým komplexem činností po strán¬ce kvantitativní. Jeho aktivity se vzájemně liší v počtu, frekvenci i dislokaci v daném územním celku, event. ve vertikálním uspořádání. Edukace, situovaná do stabilních center, se jeví jako relativně stabilní. Je rozložena rovnoměrně v sezónních cyklech. Dynamičtější je už popularizace, která je dislokována pří¬ležitostně, rozvíjí se i mimo institucionální síť a postupuje za možnými účastní¬ky v podobě letních iniciativ do míst přechodné koncentrace obyvatelstva. V době politických kampaní, příležitostných hnutí a dalších plošných aktivit se ukazuje nárůst činností propagandistických. Ty ohraničují oblast edukace příležitost¬nou organizací. Jejich potřeba je dána jejich subjektem, nikoliv zájmy účastní¬ků. Nicméně tyto zájmy existují, což dokládá mnohdy i nečekaná účast. Toto působení je mobilní, není vázáno dlouhodobým programem, ani didaktickými koncepcemi. Uplatňují se zde mechanismy konferenční.
Vazba činností programového typu a činností organizátorských na straně jed¬né s edukačním působením na straně druhé není rovnoměrná. Nicméně edukač¬ní působení je výstupem (vyvrcholením) uvedených činností.