Tvorba programu
8.3.1 Tvorba programu
Tvorba programů zahrnuje několi operaci. Je to zejména volba a zpracování cílové struktury, skladba obsahu v rozměrech jednotlivých akcí, jakož i vymezení prostředků realizace obsahu. K typickým slabinám edukace dospělých pa¬tří, že volba andragogického cíle, tedy nejdůležitější činnost z programové tvor¬by, není metodicky integrována. Různé orgány nižších stupňů řízení i v územ¬ních jednotkách sice tuto okolnost nepřehlížejí, avšak rozpracování těchto cílů je už dále závislé jen na dobré vůli různě disponovaných jednotlivců, případně institucí. Volba i rozpracování cílů a cílových struktur jsou živelně dislokovány. Orgány reprezentující subjekty edukace v centrech rezortů, korporací a ekono¬micky činných jednotek s některými kompetencemi, užitečnými pro edukaci, jsou dimenzovány s ohledem na tradice, nikoliv s ohledem na perspektivy. Nemají dostatek tvůrčí potence, aby iniciovaly rozvoj těchto programotvorných aktivit v mezích své kompetence. Tím je poznamenána i konkrétní skladba obsahů téma¬tických celků i jednotlivých akcí. Skladba obsahů, tj. integrace poznatkové báze, zkušeností, mínění, vzorů chování aj. prostě integrace všech elementů, z nichž vzniká syntézou příslušný obsah edukačního působení, se v podstatě realizuje mimo okruh hlavních garantů veškerých činností rezortů a dalších center. Celá siť od¬borných zařízení byla pro potřeby veřejnosti budována převážně jako síť zpro¬středkovatelská, nikoliv jako síť programotvorná. Z toho lze vyjmout školství a některé další úseky. Veškeré činnosti, z nichž se skládá tvorba programů eduka¬ce dospělých, se opírají o širokou decentralizovanou síť spolupracovníků subjek¬tů edukace. Nepokládáme za nedostatek, že tato decentralizace existuje. Naopak, decentralizace andragogických aplikací je charakteristickým rysem edukace do¬spělých. Za nedostatek však nutno pokládat absenci mechanismu, který by z této decentralizace těžil dosažené výsledky a zobecňoval je.