Vzdělání
Vzdělání
Rozlišení pojmů vzdělání a výchova představuje typickou dichotomii a výsledek německé či středoevropské filozofie. V anglické a francouzské jazykové oblasti toto rozdělení není tak důležité. Ale ani v tomto našem regionu není toto rozdělení jednoznačné. Některé koncepce ztotožňují pojem vzdělání a pojem výchova a naopak (Průcha v Moderní pedagogice používá jednoho termínu pro oba výrazy – edukace). Pojmy výchova a vzdělání vystupují v mnoha publikacích ve stejném smyslu.
Pod pojmem vzdělání můžeme například chápat zprostředkující vztah mezi kulturou a individuem, zatímco pod pojmem výchova určitý děj, který rozvíjí schopnosti jednotlivce. Samozřejmě tento pohled nechápe pojmy výchova a vzdělání jako izolované veličiny, ale jako dva vzájemně si korespondující pojmy. Vzdělání lze přiřadit ke kulturnímu fenoménu a výchovu k fenoménu volnímu.
Mezi mnoha výklady pojmu vzdělání se často prosazuje koncepce zdůrazňující, že se jedná o proces duševního vyrovnávání se s kulturními statky. Tím se přibližuje pojem vzdělávání pojmu personalizace, který je používán v mladším sociologickém výzkumu.
Skutečnost, že pojem vzdělání má své pevné místo jak v hovorovém jazyku, tak v odborné pedagogické terminologii, svědčí o tom, že ve skutečnosti popisuje něco, co je tímto popisem dále zpřesňováno. Starý pojem výchova potřebuje pojem vzdělání, aby poukázal na důležitou stránku tohoto procesu. Mladší pojem socializace (který se velmi kryje s pojmem výchova) je přímo podmíněn podobným (i když ne stejným) obsahem pojmu personalizace. Vidíme zde stejný proces – jen terminologie se změnila.
Poukážeme zde ještě na jednu definici, která je blízká názorům sociologa W. Adorna: vzdělání je kultura podle způsobu jejího individuálního přivlastnění. Tento výklad pojmu se váže k již výše zmíněným tendencím. Pokud ale bude tento výklad interpretován sociologicky, je nezbytné dbát na diferencování pojmu podle vrstev společnosti.