Učení
Operativní podmiňování
Tento model, který se zakládá na teorii Thorndika, vyvinul B.F.Skinner. Skinner rozebírá konečné chování do velkého počtu menších učebních kroků, které při systematickém posilování vedou k cíli. Rozšiřuje Thorndikovy posilovací principy o koncept “negativního posilování”. To znamená, že chování může být také posilováno ukončením nějakého negativního podráždění (např.hluku nebo bolesti). Bezprostřední použití má Skinnerova teorie v pedagogické oblasti vývoje “programovaného učení”, v kterém je učební látka rozdělena na nejmenší jednotky a žák je tak hned posilován ve správných odpovědích.
Učení napodobováním
Na rozdíl od ostatních teorií se tato teorie “učení napodobováním” nebo “sociálního učení” zabývá získáváním větších sekvencí chování. Hlavní zastánci této teorie, k nímž patří i A. Bandura, opustili experimentování se zvířaty a zaměřili se na specifické lidské druhy učení. Objasňují učební postupy na základě pozorování a napodobování. Na straně pozorovatele koreluje stupeň identifikace s modelem napodobování. Tato teorie učení staví na přední místo sociální podmíněnost.
Učení vhledem
Tvarová psychologie, která je zastoupena především W. Köhlerem, zdůrazňuje význam nahlédnutí a schopnost kauzálních vztahů jako předpokladu učení. Na základě postřehnutí (respektive objevení) souvislostí, tedy na základě vhledů, jsou organismy schopny chovat se a jednat s porozuměním. Köhler mohl význam těchto kognitivních operací prokázat už v naučeném chování vyšších savců a mohl jej potvrdit v oblasti lidského učení.