Výchovná funkce má svoji specifickou podobu
Výchovná funkce má svoji specifickou podobu v tzv. neúplné rodině. Pro děti je dobrá rodinná atmosféra nejlepší přípravou k založení vlastní rodiny. A tady je přece jenom zvláštní atmosféra. Absence jednoho z rodičů (smrt, rozvod, neschopnost postarat se o rodinu…) může být neuralgickým bodem ve výchově dítěte. O to víc, když chybí matka v předškolním věku dítěte, kdy má dítě velké potřeby citu. Otec jistě matku může nahradit, ale od muže se především očekává, že pro dítě ztělesňuje sílu, autoritu, mužnost. Zvláště u chlapců, pokud chybí otec, je údajně více agresivních a nedisciplinovaných jedinců.
To, že chybí jeden z rodičů, má často vliv i na ekonomickou situaci rodiny.Jeden rodič musí vynaložit úsilí, aby tento nedostatek setřel. Samozřejmě mnohdy na úkor toho, že se dostatečně nemůže věnovat dítěti, nemá prostě čas. Ne vždy chybějící rodič musí znamenat, že musí mít dítě horší rodinné podmínky, jak výchovné, tak ostatní z pohledu ostatních funkcí rodiny. Zbylý rodič v mnohých případech zvýšeným úsilím tento možný problém minimalizuje.
Výchovná funkce může být na slabé úrovni i v úplných rodinách. Vždyť je nemálo rodičů, kteří z různých důvodů nemají zájem o výchovu svých dětí. Kolik dětí z úplných rodin se nám jeví jako zaostalé a zaostávají za svými vrstevníky v tělesném i duševním vývoji.