Výchovné působení v zájmových činnostech
Výchovné působení v zájmových činnostech
Výchovné činnosti jsou pouze jednou součástí výchovného pole. Jsou jen účelovým prostředkem, a proto jejich deskripce předpokládá, že známe ostatní prvky situace, v níž se výchova děje. Vyznávání určitých cílů výchovy je většinou vyznáváním určitých životních ideálů.
Metodologie pedagogiky je věda, která nám nabízí systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů. Zahrnuje i praktické otázky plánování, realizace a publikování výzkumných prací, normy a etické principy vědecké práce. Metodologie pedagogiky nám pomáhá vniknout a pojmenovat určité výchovné procesy, které ve výchově nastávají.
Jestliže chceme dětem či mladým lidem pomoci, je důležité se s nimi „setkat“ na té úrovni, kde jsou, a těmi způsoby, které jsou pro ně srozumitelné. Zájmová činnost, kde se děti učí tvořit a společně si hrát, pomáhá k sebedůvěře a ke spolupráci.