VÝCHOVA SKRZE SPORT, VÝCHOVNÁ ÚLOHA TRENÉRA 6.
VÝCHOVA SKRZE SPORT, VÝCHOVNÁ ÚLOHA TRENÉRA 6.
Základní principy tréninku
Chci uvést pár pravidel pro vedení sportovní činnosti:
– postupnost: trénink stupňujeme pomalu, podle schopnosti sportovců
– opakování: důležité herní pohyby opakovat, aby byly téměř automatické, posiluje jistotu
– individuální momenty: vidět potřeby kolektivu, ale také sportovce /jednotlivce/
Průběh a fáze motorického učení
Platí zde tyto základní složky:
a) motivační
b) poznávací
c) výkonová
d) kontrolní
Tyto základní složky se v procesu prolínají a spolupůsobí při dosahování vzdělávacích a výchovných cílů.
Pedagogické aspekty motorického učení:
1. motivační předpoklady: jsou založeny na vnitřních a vnějších motivech, zájmech
2. pohybové předpoklady: sportovec by měl mít odpovídající úroveň pohybových schopností, trenér sportovce dovednostem učí
3. cíl tréninku: sportovec má pochopit, proč se učí požadovanou dovednost
4. stimulace (pobídka)
5. percepce (vnímání) a prezentace úkolů: sportovec koná první pokusy, trenér opravuje chyby (verbálně, kinesteticky), jednak v průběhu pohybu
6. zpevňování a retence (uchování v paměti): sportovec by měl být pochválen za zlepšení pohybu, správně voleným počtem opakování pokusů dochází k zapamatování
7. integrace (spojování různých částí v celek) a transfer (transfer je kladný přenos nacvičované dovednosti do jiné oblasti
Každý z nás se učí s jinou rychlostí.