JAN ÁMOS KOMENSKÝ – 3. část
JAN ÁMOS KOMENSKÝ – 3. část
2. SVĚT ČLOVĚKA
– člověk je v centru veškerého zájmu Komenského
– v Didaktice a Všeobecné nápravě věcí lidských
– definuje člověka z hlediska jeho určení
– určení člověka je odvozeno z knihy Genesis
– smysl člověka je poznat, porozumět, být pánem a všechno obracet ve svůj prospěch
– musí to dělat ctnostně a uchovat si svou důstojnost a nakonec být obrazem božím
– těmto postupům odpovídají i obsahy výchovy:
– rozumové vzdělání
– vzdělání ve ctnostech
– vzdělávání v oblasti náboženství, tj. zbožnost
K tomu, aby mohl být takto vzdělán má 3 dary – myšlení
– ruce /uchopit, změnit svět/
– jazyk /jednat, mluvit/
– velmi důležitá je i VŮLE člověka, v nápravě věcí lidských dostává vůle 1. místo
– člověk byl určen k panování nad všemi tvory, je to živočich se svobodným jednáním
– rozum je ochráncem vůle
– představuje člověka jako nejdokonalejší bytost na zemi, ale neodděluje ho tím od okolní skutečnosti
– člověk je v živé interakci s prostředím
– rozdíl – Descartes oddělil člověka jako duchovní substanci, člověka učil k tomu, aby se přírody zmocnil – „myslím, tedy jsem“