ZÁKLADNÍ POJMY
Výchovní systém, dělí se na 4 složky.
1) Cíle výchovy
Co chceme s jedincem dělat. K tomu potřebujeme 3 stupně cílů. Ty jsou sepsány v Bílé knize, RVP (různých stupňů) a jejich další struktury (ŠPV).
Konkrétní jedná se o určení třídy, přednášky, atd.
2) Podmínky výchovy
Každý jedinec je osobnost. Podmínky můžeme dělit na
a) Vnitřní = např. poruchy učení, genetika, zdravotní stav, atd.
b) Vnější = např. hluk, prostředí, čas, světlo, atd.
3) Prostředky výchovy
Třída, místnost, instituce = mít se kde vzdělávat. Patří sem škola, rodina, volnočasové organizace, obsahy vzdělávání (curriculum).
Metody = jakým způsobem se vědy předávají (didaktika).
Organizace a formy vyučování.
Odměny a tresty
4) Výsledky výchovy
Mají se rovnat cílů, jedná se o jejich naplnění. Evaluace (hodnocení) výsledků.
Pojmosloví
ISCED = mezinárodní stupnice indikálů (tvz. stupnice). Viz. obr.