FENOTYP
– FENOTYP = souhrn vnějších znaků a vlastností jedince, je tvořen vzájemným působením vrozených vloh a vlivů okolního světa
– GENY = jednotky a nositelé dědičnosti umístěné v chromozomech, určují fyzické a biochem.vlastnosti organ., u čl.se uplatňuje asi 100 000 genů
– genetická výbava vytváří vrozený zákl.osobnosti (genotyp), z něhož se učením (vlivem indiv.zkušenosti) vytváří konkrétní osobnost jedince
– MEMY = název od zoologa R.Dawkinse, vyjadřuje jednotku kulturní informace, kt. se v jednoduché formě, např. tvrzení, nebo ve složitějších soustavách, např.politické či náboženské ideje, přenáší z mysli do mysli a ovlivňuje postoje i chování lidí v celém světě (masmédia). Obvykle se šíří ve formě ideolog. tezí, kt. jsou často pouhými předsudky.
Shrnutí:
Psych.vývoj probíhá jako proces postupné proměny jednotlivých psych.fcí i celé osobnosti. Jeho průběh je ovlivněn individuálně specifickou interakcí dědičných informací a komplexu vnějších vlivů. Souhrn genetickch info. označován jako genotyp.Dispozice ke vzniku psych.vlastností jsou obv. dědičné polygenním způsobem, tj.závisí na účinku většího množství genů.Podíl dědičnosti a prostředí na utváření jednotl.psych.vlastností může být různý. Pro rozvoj psychiky je nejvýznamnější působení sociokultur.prostředí, zejm.rodinného. Vývoj se uskutečňuje prostřednictvím zrání a učení. Zrání vytváří předpoklady pro rozvoj psych.procesů. Učení je rozvíjí a dotváří do definitivní podoby.
Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
11. ČLOVĚK JAKO SOCIÁLNÍ BYTOST, VÝVOJOVÉ ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Socializace a)
SOCIALIZACE, SOCIÁL. UČENÍ A SOCIALIZAČNÍ ČINITELÉ
5.4.1 Sociální interakce
5.4.1 Sociální poznávání
Chyby v procesu sociálního poznání
CHYBY V PROCESU SOCIÁLNÍHO POZNÁVÁNÍ – NORMA A DEVIACE a)
CHYBY V PROCESU SOCIÁLNÍHO POZNÁVÁNÍ – NORMA A DEVIACE b)
Články na hledaný výraz „Člověk v sociálních vztazích“ naleznete na bezuceni.cz