4-5 let – období dětských fantazmat
4-5 let – období dětských fantazmat (fantazijní myšlení)
6-1 1 let – vývoj logického myšlení
6-1 1 let – realistické myšlení
8-9let – začátek porozumění abstraktním pojmům (2. stád.)
11-12 let – začátek abstrakt. myšlení (3. stadium)
11-15 let – definování abstrakt. pojmů (4. stadium), systematizace myšlení, samostatné řešení
problémů
15-20 let – zvýrazněná analytickosystematická složka myšlení, vyšší stupeň abstrakce
(5. stadium), deduktivní myšlení
– projevují se výrazněji rozdíly mezi technickým a přírodovědným myšlením a myšlením
humanitní a jazykovým
20-30 let – období myšlenkové dynamiky
– plná zralost v souznění a usuzování, syntetizující myšlení
souvislost myšlení s řečí:
!!myšlení se uskutečňuje prostřednictvím řeči!!
Řeč je tedy nástrojem myšlení a zároveň prostředkem dorozumívání, mezilidské komunikace. Je to prostředek, který slouží k existenci, uchování a předávání zkušeností, které lidstvo získalo ve svém společenskohistorickém vývoji.