Krizová období v životě jedince (citový vývoj)
ŠKOLNÍ VĚK
-city – vstup do školy ovlivňuje veškeré city (těšení x strach)
– začlenění do kolektivu – vztah k sám sobě – sebevědomí
– děti se projevují vzrušivěji, nemají trpělivost, podráždění, povinnosti nástup vůle (stabilizuje se po 1/4 roce)
– začíná se projevovat dětská PŘETVÁŘKA – lež
PUBESCENCE
DRUHÉ OBDOBÍ VZDORU
– D se chce přiřadit od dětí k dospělým a usiluje o vlastní nezávislost
– D se projevuje citovou labilitou, zvýšenou kritičností (zaměřenou k nejbližším R — celé věkové skupině rodičů, k mladým dětem a mladším sourozencům D začíná být trochu sebekritické a začíná končit puberta), podrážděností, zájmem o erotiku, první lásky (dívky dříve), plány do budoucna (zaměřeny na partnerství), nové uspořádání životních hodnot (začátek jejich uvědomění), vliv party na úkor vlivu rodičů
– Rozvoj estetických citů např. krásna spojeny se zájmem
– City morální (=etické) nové pojímání spravedlnosti a pravdy
ADOLESCENCE
-pro dospívajícího je toto období citových bouří a krizí, které pramení ze sociálního vývoje (ještě se nachází ve světě dětí x usiluje o vstup do světa dospělých) a z nedozrání CNS, která je dokončena okolo 26 let člověka