Vlastnosti seberegulační
5. Vlastnosti seberegulační
– východisko pro zkoumání vůle introspekce (co se při volním aktu prožívá, jaké jsou myšlenky, představy..)
– sledují se i vnější projevy (chování) + neurofyzický základ
Volní proces začíná 1. impulsem k vědomé činnosti (mám hlad)
2. rozhodovací fáze (vyústí v rozhodnutí)
3. realizační fáze (jdu si koupit jídlo)
1. vědomé motivy
i. jsou pouze „špičkou ledovce“ – v drtivé většině jsou motivy nevědomé
2. rozhodování
i. různě dlouho (neurotický konflikt – táhne se různě dlouho – např. výběr mezi dvěma zly
ii. příklon k alternativě A zburcuje alternativu B
iii. výběr alternativ – úzkost = nerozhodnost nebo zkratkovité jednání
iv. často ztráta racionálního rozhodování – nutná odborná pomoc
3. realizační fáze
i. často klidnější něž rozhodovací
ii. krátká – například sportovní výkon (zápas s rýmou..)
iii. dlouhá – jiný průběh(často komplikováno dalšími motivy..) např.: přestěhování
Podstata vůle
– nedostatek vůle je hypobulie ABULIE (u dospívajících, v existencionální krizi…)
– vůle se posuzuje z hlediska jejich vlastností
• 1. rozhodnost – schopnost docházet v boji ke zdárnému řešení
• 2. konfliktnost – tendence vytvářet si vnitřní konflikty (jedná se o relativně stálou vlastnost), nedokáží se rozhodnout, jsou až patologicky těkaví „neví co chce“
• 3. cílevědomost – schopnost jít za svým cílem (podřizujeme tomuto své jednání)
• 4. schopnost riskovat, statečnost v riskování
• 5. sebeovládání a sebekázeň (neuteče od započaté práce, schopnost dotáhnou věci do konce)
• 6. sociální rezistence – sklon k odporu vůči cizí vůli (tvrdohlavost, neústupnost, neovlivnitelnost..)
Vývoj vůle
– vlastnosti vůle vyvíjejí se na základě dědičných a vrozených dispozic (či vlastností CNS, vlastností temperamentu, vitalitě..), rozvoj i prostřednictvím autorit (rodiče, učitelé..)
Vývoj souvisí s vývojem JÁ
– „Já chci“
– vývoj sebekázně, vytrvalosti závisí na prostředí, řádu (denní režim, hygienické a pracovní návyky..)
– nutno, aby se řád stal potřebou, samozřejmostí, ne aby ho dítě vůlí muselo dodržovat
– vůle se vyvíjí jako zvnitřnění příkazů a zákazů (předsevzetí je příkazem sobě samému)
– důležitá identifikace se vzorem
– dítě si má klást takové úkoly, na které stačí
– dítě se má „otužovat“ ne rozmazlovat
– aktivně překonávat únavu(na výletě se stanoví cíl, ke kterému se dojde)
– nepřetěžovat dítě
– dobré je také střídat úspěchy a neúspěchy
– dokončovat započatou činnost zvláště tu, která vznikla z vlastní iniciativy pochvala
– naučit se prodlužovat budoucnostní perspektivy
– sledovat stále dlouhodobější cíle a ustupovat od krátkodobých
– pěstovat samostatnost, svobodné rozhodování (dát na vybranou..)
– již před pubertou se ukáže síla vůle z vlastní iniciativy (party – odolnost proti jejich vlivu, drogy..)