Intimnost proti izolaci (mladá dospělost)
6. Intimnost proti izolaci (mladá dospělost)
nově nabytá identita mladého člověka
sklon k izolaci
nastává čas pro plné vyvinutí schopností spojit se v citovém vztahu s partnerem:
• vzájemnost orgasmu
• s milovaným partnerem
• opačného pohlaví
• s nímž jsme schopni a ochotni si vzájemně důvěřovat
• a snímž jsme schopni a ochotni regulovat cykly práce, plození, rekreace
• tak, aby byla zajištěna i potomstvu všechna stadia uspokojivého vývoje
7. Generativita proti stagnaci (zralá dospělost)
rozvíjí se zájem o plození
každý potřebuje cítit, že je potřebný
8. Integrita já proti zoufalství (pozdní dospělost a stáří)
ten, který úspěšně zvládl předcházející stadia, s v tomto období uvědomuje smysluplnost toho, co celý život dělal, dosahuje moudrosti a integrity já
Piagetovo pojetí kognitivního vývoje:
je řízena především dvěma mechanismy:
1. asimilace – odpovídá včlenění, přijetí předmětu do své zkušenosti, učení
2. akomodace – přizpůsobování činností vnějším skutečnostem
senzomotorická inteligence – postupně vzniká vjemová činnost, zvyk i sama inteligence již v období před nástupem řeči a představ
semiotická či symbolická funkce – objevuje se ve věku okolo jednoho a půl až dvou let, je základem pro vývoj pozdějšího jednání, neboť spočívá ve schopnosti představovat si něco prostřednictvím něčeho jiného
konkrétní myšlenkové operace (okolo 7. – 8. Věku) – předoperační období je charakterizováno právě tím, že dítěti chytí pojem zachování. Operace jsou vázány výhradně na konkrétní předměty. Tvoří mezistupeň mezi vlstní činností a logickým myšlením. Řídí se i citový a společenský život dítěte.
formálně-logické operace – operace ukončuje dětství a předznamenává nastupující adolescenci, probíhá během etapy formálních operací (zhruba mezi 11, 12. Rokem a 14. A 15. Rokem věku. Jedinec uvažuje nezávisle na přítomnosti, pracuje s hypotézami, usuzuje o výrocích. Pro duševní vývoj jsou příznačné tyto faktory:
• organický růst, zrání nervové soustavy a endokrinních systémů
• úloha učení a zkušenosti získané v činnosti (fyzikální zkušenost a logicko-matematická zkušenost
• sociální interakce a přenos
• proces vytváření rovnováhy ve smyslu autoregulace