Klasifikace podle úrovně vzdělávání
2.2.2 Klasifikace podle úrovně vzdělávání
Za úroveň se pokládá vztah spojený se stupněm složitosti obsahu. V našich podmínkách se užíval a dosud užívá termín „stupeň“ jako výstup ze školského systému určený buď pro odchod nebo pro přestup do stupně dalšího. Hlavní východisko pojmu „úroveň“ je v obsahu, který je prakticky formulován jako program. Program je mezinárodní jednotkou mezinárodní normy ISCED*‘. Je definován jako celek na základě svého obsahu nebo posloupnost edukačních aktivit. Uvádí se tato sestava úrovní:
Úroveň 0 (preprimární) zahrnuje programy, definované jako počáteční stupeň organizované výuky, který má děti uvést do prostředí školního typu. Úroveň 1 (primární) programy založené výukovými jednotkami nebo projek¬ty mají žákům poskytnout pevné základní vzdělání ve čtení, psaní a matematice spolu s elementárním porozuměním ostatním přeme¬tům. Úroveň 2 (nižší sekundární) obsah je určen k dokončení základního vzdělání,
které započalo úrovní 1.
Úroveň 3 (vyšší sekundární) začíná obvykle po ukončení běžné povinné škol¬ní docházky v těch zemích, kde existuje. Programy vyžadují obvyk¬le dokončení zhruba devíti let vzdělávání. (Věk vstupu na tuto úro¬veň je 15-16 let).
Úroveň 4 (postsekundární vzdělávání nezahrnuté do terciárního) jde o progra¬my určené k přípravě studentů pro studium na úrovni 5. tj. základní přípravné kurzy pro studium na vysoké škole, nebo krátké odborné programy.
Úroveň 5 (první stupeň terciárního vzdělávání, nesměřující přímo k vědecké kvalifikaci) do této úrovně se zařazují terciární programy, které mají vzdělávací obsah vyšší úrovně než programy úrovně 3 a 4. Úroveň 6 (druhý stupeň terciárního vzdělávání) směřující přímo k vědecké kva¬lifikaci. Tato úroveň je určena pro ty terciární programy vzdělávání, které vedou k udělení vědeckého stupně. Zahrnují původní výzkum a nejsou založeny jen na výuce.