Skupina a její působení na psychiku jedince
podle toho, zda jsme členy nebo ne:
sk. členské -sk., kde už jsme členy (rodina, třída)
– silná motivační síla
sk. referenční – tam chceme být (rodina mého přítele)
– nejdůležitější je motivace
– mají největší motiv, sílu pro chování a jednání jedince
– ovlivňují naše jednání a chování
negativní ref. sk. – chtěl bych tam být ale to, že se tam dostanu, je to pro mě stres
– ztratím jiné přátele, odejdou ode mě
– chci tam, ale bojím se, může to být až směšné
podle příslušnosti:
vlastní (my), cizí (oni) – má všechno kladné v našem vědomí (cíle, vztahy s jedinci)
– skupina se hodnotí kladně, ti ostatní jsou záporní
– nebezpečí diskriminace, rasismu, náboženské nesnášenlivosti
struktura skupiny:
sociometrie – ukazuje vztahy ve sk.,jakým systémem rolí je tvořena sk.
společenská role – očekávaný způsob chování jedince, nacházejícího se v určité společenské pozici
pozice postavení jedince ve skupině
a) subjektivní — to, co si jedinec připisuje sám
b) objektivní ta, kterou mu dají ostatní
– např. vůdce
typy rolí:
očekávané to, co vyplývá ze společenského statutu, je dané
(dcera — budu poslušná rodičů)
uskutečňovaná —je to,jak se jedinec se svojí rolí vypořádává, co chce a jak si ji představuje (dcera — někdy drzá, ale jindy pomůže sama od sebe)
– zastáváme celou řadu rolí v životě, dostáváme se do konfliktů (dcera x přítelkyně)