Pubescence
představování
– fantazijní představy — denní snění
myšlení
– prohlubuje se abstraktní myšlení schopno definovat abstraktní pojmy, samo začíná řešit složitější problémy
– D je schopno SYSTEMATIZACE (=utřiďování pojmů)
– Je to druhé nejrychlejší období rozvoje myšlení
– myšlení je spojeno s řečí
– nové pojmy
– dynamičtější
– hodně hovorového jazyka
– projevuje se zájmy – stylizace k zájmu
– mezi dívkou a chlapcem krátká verbální komunikace
inteligence
– kulminuje obecné nadání D (skoro dosah vrcholu)
– obecná schopnost řešit problémy
– rozvijí se specifická inteligence
emoce
DRUHÉ OBDOBÍ VZDORU
– D se chce přiřadit od dětí k dospělým a usiluje o vlastní nezávislost
– D se projevuje citovou labilitou, zvýšenou kritičností (zaměřenou k nejbližším R celé věkové skupině rodičů, k mladým dětem a mladším sourozencům D začíná být trochu sebekritické a začíná končit puberta), podrážděností, zájmem o erotiku, první lásky (dříve), plány do budoucna (zaměřeny na partnerství), nové uspořádání životních hodnot (začátek jejich uvědomění), vliv party na úkor vlivu rodičů
– Rozvoj estetických citů např. krásna spojeny se zájmem
– City morální (=etické) nové pojímání spravedlnosti a pravdy
-sociální vztahy – na prvním místě jsou vztahy se svými vrstevníky, na druhém místě je společnost, rodiče a učitelé