Myšlení
vývoj myšlení:
– členění životního cyklu + myšlení
Jean Piaget / piažet/
1) senzomorická fáze, kdy dochází k identifikaci (poznávání) objektu (0-2 roky), vnímání + pohyb
2) předpojmová symbolika – 2-4 roky – období, kdy nechápe rozdíly mezi živou a neživou přírodou, vše považuje za živé (oblíbená hračka -jíst, mluvit, spát)
3) názorné myšlení – 4-7 let – obsahuje chápání vztahů mezi jevy (ohmatat)
4) konkrétní operace – 7-l 1 let, všechny myšlenkové operace na konkrétní předměty
5) formální operace – spojeny s abstraktními pojmy + logické myšlení, převažující typ myšlení
druhy myšlení:
1) myšlení praktické – rychle postihnout základní vlastnosti, snadno vyřeší konkrétní situaci, vyvodí správné závěry
2) myšlení abstraktní – práce s jednotlivými abstraktními pojmy
myšlení jako řešení problému
druhy problémů:
1) otázky teoretického rázu, které se nedají řešit prostým myšlením (nutno použít kreativitu.
tvořivé myšlení)
2) úkoly, které se nedají řešit pouze na základě dosavadních zkušeností (mechanická aplikace)
3) činnost směřující k dosažení nějakého cíle, k němuž je zatím cesta neznámá nebo ještě není zcela známá, originalita (činnost, kterou ještě nikdo nikdy nevymyslel)