Vnitřní kritéria
8.4.2.2 Vnitřní kritéria
Vnitřní kritéria typologie umožňují klasifikovat charakter instituce zvláště andragogicko-didaktickými měřítky, která ohraničují její vlastní působnost (pro¬fil). Zde je důležitá především sama sestava edukačních cílů a obsahů v souvis¬losti s užívanými prostředky jejich realizace. To umožňuje zařazení instituce do funkčních priorit. O charakteru instituce mnohé napoví již zjištění převahy edu¬kačního působení nad pouhým šířením informací, které není s to strukturovat nové vědomosti. Také sociální profil instituce lze s prospěchem využít k určení jejích funkčních kvalit. Sem řadíme zvláště seskupení účastníků společně s or¬ganizátory a ostatními spolupracovníky. Se sociálním profilem účastníků a jeho významem pro společnost stoupá i věhlas instituce.
K tomu ovšem musí být instituce materiálně vybavena. Typologie si může povšimnout nejen stabilního vybavení, které má instituce k dispozici, ale ze¬jména skladby činností, jejich rozsahu a periodicity. Jednoúčelově zaměřené instituce (např. jazykové) lze tak lišit od víceúčelových (např. přípravky ke stu¬diu na školách). Sestava vnitřních kritérií typologie ukazuje na výstupy (pro¬dukty) činností instituce.