U dospělého jednotlivce je volba sebevzdělávacího cíle závislá zvláště na zkušenosti pracovní a studijní
U dospělého jednotlivce je volba sebevzdělávacího cíle závislá zvláště na zkušenosti pracovní a studijní. Jde tu o mocný, živý zdroj. Individuum volí ta¬kové cíle, které jsou v souladu sjeho sociální zkušenosti, které ji stabilizují, prohlubují, ověřují, násobí. Poněkud odlišná je druhá rovina podmínek. Indivi¬duum zde vytyčuje samo pro sebe doširoka pojaté perspektivy, tříbí hodnoty, určuje posloupnosti, racionálně koriguje předešlé závěry, zapojuje do cíle, resp. jeho volby i mnohorozměrné soubory vědomostí, dříve vytvořených. Abstrakt¬ně logicky vytvořený sebevzdělávací cíl podepřený empirií, se ukazuje jako re¬lativně stabilní článek řetězu změn, jimiž osobnost člověka prochází jako sou¬část společnosti. Je vhodné připomenout na tomto místě výrazný vliv pozice, kterou člověk ve společnosti zastává a role, jíž se příslušná pozice navenek vy¬jadřuje. Ukazuje se jako iluzorní, řešit otázky sebevzdělávacích cílů a jejich volby bez přihlédnutí k těmto faktorům. Sebevzdělávací cíl je vždy v nějaké podobě vázán k pozici a z ní vyplývající roli. Buď ji popírá, hodlá-li jedinec fungovat v jiné roli, nebo ji naopak upevňuje či modifikuje. Se zřetelem k tomu se ukazuje jako velmi důležité klasifikovat vztahy, jež může individuum vytvářet k sebevzdělávacímu cíli z různého zdroje; z toho zvlášť dynamiku těchto vztahů, jejich proměnlivost. Sebevzdělávací cíl může tvořit sám jedinec. Týž cíl však může přijmout odjinud, nachází-li se pod vlivem výchovného působení přímého či nepřímého. Na intenzitě působení takového zdroje pak závisí pova¬ha psychického procesu, jehož cílem je realizace sebevzdělávacího cíle. Jeho internalizace pak může být trvalá nebo dočasná.