Růstové faktory praxe
3.8 Růstové faktory praxe
Po síti center přichází na řadu stimulace aktivit. Edukace je pro společnost, jeji části, vrstvy, skupiny, příležitostné zájemce. Ti jsou ovlivňováni ve svých . ilčlávacích potřebách a požadavcích možností, vhodností či nutností. Něco jiného je poslouchat známého orientalistu (astronoma, cestovatele, politika) .t opět něco jiného je rekvalifikovat se (se základním vzděláním a 45 lety věku v dokladech). Po startu sociologie, psychologie a personalistiky přichází ko¬nečně andragogická didaktika, aby klasifikovala možnosti edukačního centra. i< i mi předmětem může být makrořízení, tj. řízení edukace nejen regionálně, ale i vertikálně v různých podmínkách pro různé účely. Do profilu andragogických disci plin měla již dříve vstoupit andragogická didaktika, aby se teoreticky ujala niikrořízení edukačního procesu. Tato činnost začíná formulací cílové struktu-i I 'o síti edukačních center přichází cílová struktura jako další mezník před-mčtu andragogiky. Ten vzniká odlišně od cíle a obsahu edukačního procesu. Předmět andragogiky není sám o sobě instrukcí, je kompetencí. Instrukce jsou n.i místě v operativním řízení, v rukou lektora, učitele, instruktora, vychovatele, iliMiionstrátora. Poté, co objasnila význam cílově-programové roviny, svěřuje Biulragogika její realizaci didaktice. Kdyby mladá andragogika zatím nic nemě-'■ 1.11 iá mít užitečnou didaktiku. To je, jak se zdá, její největší bohatství. Andra-gogika se dělí o svůj předmět se svou samostatnou, jí inspirovanou disciplinou,
>daří s jejími aplikacemi. Odpovídá na otázku „co“.
Nyní může nastoupit další problémový blok do předmětu andragogiky. Je to leloda a forma edukace, odpovídající v didaktice na otázku Jak“. Jsou to pro-iky edukace, na otázku „co a jak“ odpovídající jakožto prostředky nehmot-jsou pro andragogiku jedinečné, neopakovatelné. Dospělé lze učit teorii ‚/ni jinak nežli žáka ve škole. Dospělí se však také jinak učí – třináctiletého ■>sedu naučíte obsluhovat počítač dříve než unavenou maminku v rekvalifi-íim kurzu. Lektor dospělých musí vědět o lidech více než jeho kolega ve škole, který si časem zvykne na věk žáků, starých 8, 10, 12 i více let. Lektor dospělých má sice své obory, ale pokaždé jiné studenty. Tady už didaktika musí řešit, rozhodovat, instruovat.