Konspekty na rozdíl od excerpce systematickým záznamem obsahu studijního pramene
Konspekty na rozdíl od excerpce systematickým záznamem obsahu studijního pramene, jeho uspořádání i formálních náležitostí. Zatímco excerpce nevy¬žaduje znalost celého materiálu (excerpujeme postupně v průběhu četby), kon¬spekt musí být pořízen až po prostudování materiálu. Je totiž nutné, zvolit při¬měřený způsob redukce poznámek: pramen, který má několik set stran rozsahu, nemůže být zkonspektován do stostránkového svazku, nýbrž nanejvýš do svaz¬ku deseti či dvacetistránkového.
Při pořizování konspektu ovšem platí, že má sloužit nám a nikoliv my jemu: znamená to, že partie, na kterých nezáleží, značně redukujeme, zatímco ty, které jsou pro studium důležité, zpracováváme podrobněji. Je užitečné osvojit si sta¬bilní způsoby konspektu: začínáme formálním popisem publikace, přejdeme k jejímu uspořádání a poté přistoupíme ke zpracování obsahu.
Konspekt může být doplněn excerpcemi i poznámkami z přednášek. Záleží na tom, jak chceme uspořádat vlastní studijní pramen, se kterým budeme v dal¬ším pracovat a k jakému účelu má tento pramen sloužit.
Konspekt je ovšem již dokladem, že byly vytvořeny základní intelektuální dovednosti individuálního studia. K nim patří diferenciace jednotlivých funkč¬ních prvků studijního materiálu. Sebevzdělávající musí operativně a bez váhání či pochybností rozlišovat mezi převzatými citacemi, základními výroky, komen¬táři k nim, průvodní argumentací, popisným textem, teoretickým soudem či for-malizovanou zkušeností.