„Život z druhé ruky“
„Život z druhé ruky“
To souvisí s předcházejícím trendem – s životem na malém ohraničeném prostoru (v bytě aj.) a vývojem elektronických medií. Děti prožívají medializovaný život. Dnes téměř sto procent domácností vlastní barevný televizor, nárůst počítačů v domácnostech i s Internetem je také velmi rychlý. V takové rodině tvoří využívání barevného televizoru či počítače často dominantní činnost ve volném čase dětí. Rozšiřování těchto komunikačních možností s sebou přináší zřetelné ochuzení komunikačních schopností dětí, radikální pokles originálních poznatků o světě, zesílení izolovanosti, zmiňována bývá i vyšší podrážděnost či bezohledné vnucování životních cílů mladým lidem. Na druhé straně to znamená možnost přístupu k mnoha informacím.
Děti plánují
Děti si velmi brzo uvědomují, že čas je drahý a musí být prožitý podle určitého plánu. Mnozí rodiče svoji ctižádost a starostlivost zhmotňují v organizování volného času dětem tak, aby byl mnohostranně a intenzivně využit – nejlépe dalším vyučováním (jazyky, hudba, tenis …). Jde jistě o rozumné využívání volného času u dětí (lepší, než vysedávat u televize), ale i v těchto případech lze použít heslo: všeho moc škodí. Přílišné hromadění těchto aktivit přeorganizuje život dítěti a rozplánuje mu život na úkor odpočinku a jiných osobních aktivit.