Existenci formálního a neformálního řádu si můžeme ukázat na všech sociologických kategoriích školní struktury
Existenci formálního a neformálního řádu si můžeme ukázat na všech sociologických kategoriích školní struktury. Následující tabulka nám může pomoci posoudit, co vše může být rozlišováno v oblasti formálního a neformálního řádu. Aniž si děláme nárok na vyčerpávající porovnání v celé šíři školního života:
Tabulka: Formální a neformální plán školy a školní třídy
Formální plán školy a školní třídy
– povinné členství v určité škole a školní třídě
– sjednocení podle věku, věkově stejnorodé rozdělení do ročníků
– případné rozdělení podle pohlaví
– nařízené organizační formy práce
– z vnějšku školy stanovené obsahy a cíle (učební plány, kurikula), tradiční orientace na kognitivní stránku
– závazná nařízení (zákony, vnitřní řád, školní řád)
– oficiální normy chování = připisování rolí
– rozlišení podle výkonového standardu určitého typu školy, systém „streamingu“
– pevné funkce a „úřady“
Neformální plán školy a školní třídy
– dobrovolné členství v různých podskupinách, které můžeme označit jako party, kliky, kamarádství (Peergroups)
– spojení žáků nejen stejného věku, ale často i přesahující třídu
– rozdělení podle pohlaví závisí na věku
– organizační formy jsou voleny podle potřeby a účelu
– vlastní cíle, které směřují k překonávání aktuálních problémů v sociální a emocionální oblasti
– normy chování jsou zvoleny účelově a jejich dodržování kontrolují členové skupiny
– vnitřní skupinové členění rolí na základě výkonu pro skupinu, spojeno s uznáním = boj rolí
– dynamické dělení úkolů podle situace a požadavků