Co můžeme tedy očekávat od školy
Co můžeme tedy očekávat od školy, kterou chceme označit za dobrou školu? Na základě předešlých úvah a očekávání žáků, učitelů, rodičů, ředitele, …, můžeme uvést tyto znaky dobré školy: • dobře strukturovaná,
• dobrý ředitel,
• výborní učitelé,
• dobře vybavená,
• přátelská k učitelům,
• ústředním bodem jsou žáci,
• inovativní,
• spolupracuje s okolním prostředím,
• demokratická,
• partnerství žák – učitel,
• mající svůj profil, kulturu, cíle,
• vysoká didaktická úroveň, atd.
Rysy „dobré školy“ (na základě porovnání zahraničních publikací z této oblasti):
1. Škola má jasné vyučovací i mimovyučovací cíle.
2. Pedagogický optimismus ve škole – vychází z předpokladu, že se žáci chtějí a mohou něco naučit.
3. Pedagogická angažovanost učitele, péče o dobro každého žáka.
4. Kontrolovaná diagnostika a podpora v dosahování efektů učení se.
5. Zajištění minimálních podmínek disciplíny a pořádku, jasně určené postupy a jejich důsledné dodržování.
6. Kompetentní řízení učitelů ředitelem v rovině individuální i sociální (optimismus, schopnost řešení konfliktů, tvůrčí osobnost, zaangažování apod.)
7. Klima důvěry vycházející z osobních kontaktů (mezi učiteli, žáky, rodiči), pozitivní ztotožnění s vlastní školou s pocitem spolupráce.
8. Dobrá organizace práce ve škole.
9. Spolupráce učitelů (společné projekty, hospitace, supervize apod.).
10. Připravenost učitelů k zavádění inovací.
11. Angažovanost rodičů.
12. Podpora ze strany pedagogického dozoru (přes lidský a finanční potenciál).
Asi bychom mohli ve výčtu pokračovat dále. Pro každého může představa dobré školy vyvolávat další možné znaky a charakteristiky.