Vývoj osobnosti – zrání či učení?
Vývoj osobnosti – zrání či učení?
1. Vnitřní výbava – zrání
2. Vnější prostředí
Add. 1) Vnitřní biologické podmínky se uplatňují v průběhu biologického zrání jedince
evoluční = rozvojová – projevuje se růstem a zdokonalováním životních struktur
involuční = zániková – projevující se jejich úbytkem a rozpadem
Vnitřní výbava jedince zahrnuje:
A. dědičnou – genovou výbavou převzatou od rodičů pro početí
B. tato výbava může být pozměněna genetickými mutacemi (svalová onemocnění)
C. ve vrozené výbavě, kterou si jedinec přináší na svět , ale i vývoj plodu v děloze matky (způsob výživy, tvrdé drogy, nikotin, alkohol, závažnější konflikty, infekční onemocnění) – jsou to rizikové faktory, které snižují pravděpodobnost zdravého vývoje dítěte. Představuje mnoho možností, ale i meze tělesného i duševního vývoje jedince
D. konstituční výbava- mimo vrozené výbavy zahrnuje i účinky prostředí
Zrání postupuje v určitých kritických obdobích, které na sebe navazují a je nutné je při výchově dětí respektovat. Nelze urychlit vývoj jedince a některá stadia přeskočit, prostě proto, že mozek ještě není zralý.To co používáme se rozvíjí, ty části mozkové kůry, které nejsou zásobovány podněty se nerozvinou.
Add. 2) Vnější prostředí – zahrnuje působení fyzikálních vlivů na vývoj jedince, kdy většina nedostatků nebo i nadbytků vyvede jedince z biologické rovnováhy a někdy způsobí poškození (stres, podchlazení – přehřátí, nedostatky – nadbytky vitamínů, sluneční záření)
Učení:
Má největší význam z vnějších vlivů na utváření osobnosti jedince:
Učení urychluje u člověka proces zrání, ale může působit až na určité úrovni zralosti nervové soustavy.
učení nahodilé (zkušenost s ohněm, traumatizující zážitky pro haváriích)
učení soustavné (učení a záměrná výchova)